Hvordan man... hvordan virker... hvordan kan...

Hvordan sparer man penge når man handler?


Spar penge når du handler - læs om de tricks supermarkedet bruger for at lokke dine surt opsparede skillinger fra dig.

Hvordan sparer man penge når man køber ind?

Det kan være svært at handle ind til hverdagen. Man skulle tro det var en let sag, og det er det nok også for de få danskere der ikke behøver skænke penge en tanke. For resten af os er der meget at spare ved at kende butikkernes tricks for mersalg. For butikken vil selvfølgelig gerne sælge dig mest muligt mens du er der.

 

I gamle dage lavede kvinderne maden, mens mændene jagede og hjembragte byttet. I dag jager alle på lige fod på de store varehus-marker.

 

Hvis man gør det til et lille spil kan det faktisk være underholdende at handle billigt. Det er dig mod dem, og pengene er bolden. De vil have den, du vil beholde den.

 

De gratis glæder

Smagsprøverne er der for at lokke dig til at købe mere. Det er ikke en rar ældre dame der sælger sine hjemmelavede frikadeller. Det er en underbetalt ældre dame der ikke kunne få andet job her de sidste år, og stærkt underbetalt står og steger supermarkedets dyreste frikadeller. Langt de fleste gange kan du finde samme produkt fra anden producent et andet sted, til det halve. Men... Du fik jo alligevel lyst til frikadeller... Så pas på, for de får dine impulskøb til at eksplodere.

 

Men spis endeligt løs. Hold dig for guds skyld ikke tilbage. Husk dog ved alkoholsmagning at du skal kunne køre derfra igen. Tag f.eks. 2 af hver slags smagsprøve. Der er nok 2 slags frikadeller, og en pølse i dette realistiske eksempel. Så det er 6 i alt, hvilket let kan være hele faddet. Spis dem samtidigt så du ingen chance har for at vurdere smagen individuelt (så du ikke fristes), og forlad boden med en bemærkning om at de smager for meget af kål.

 

Enkelte af de store varehuse med bagere har også en gratis bolle til ungerne. Pas på, det er altid første tegn på at du handler et dyrt sted – De er mistænkeligt venlige ved børn.

 

Sådan tænker butikken

I de gode gamle dage, og de findes faktisk når man kigger på butikker som helhed. Jeg ved det her kan være svært at sætte sig ind i hvis man er for ung, men førhen fandtes der rent faktisk købmænd der ikke bare var stolte af deres forretning, men rent faktisk satte det at være en god købmand over indtjening. Den slags er selvfølgelig utopi i dag, hvor det eneste parameter er indtjening til aktionærerne. Det giver heldigvis et vist incitament til at yde en god service, da folk kan finde på at blive væk i en periode.

 

Samtidigt tænker de ikke på dig som person. Du er muligvis super bevidst om dine indkøb. I hvert fald de fleste gange. Men ind i mellem falder du igennem, og butikken regner helt nøgternt på hvor folk falder i, og hvilke produkter de falder i med, og indretter så butikken derefter.

 

Skiltning i butikker

Jo større og mere farvestrålende, jo større chance for at blive set. Dette gælder specielt med skilte, der virker bedre jo større de er. Fra lille skilt helt op til latterligt stort, vokser indtjeningen jo større skiltet er. Farverne har en betydning. Gul betyder almindeligvis tilbud, og pink butikkens fremhævede varer. Gå ALTID efter den gule.

 

Transport at varer

Der findes 3 typer af varetransport for forbrugeren. Transport af varerne under selve indkøbet, transport af varer efter indkøbet, og så returvarer. Det sidste kan være defekte varer eller flaskepant.

 

Butikkerne lokker til at købe mere med store vogne. Den ser tom ud. Også når der er for 500,- kroner i indkøbsvognen. Brug kurv hvis du kan.

 

Når varerne skal transporteres væk fra varehuset så overvej om du kan lade være at bruge poserne fra kassen. Det er der flere grunde til. For det første tager supermarkeder og varehuse absurd høje priser for poserne, som de selv køber for få ører. Samtidigt har de reduceret kvaliteten på den almindelige poser, og introduceret de store, meget dyrere poser. Med de almindelige poser kan man ikke forvente at komme hjem uden at tabe varerne på fortovet.

 

Og så er plastikposerne meget skadelige for miljøet, da plastikken de er lavet af er oliebaseret. Faktisk regner man med at 10-20% af afbrændingen af fossile brændstoffer i affaldsanlæg kommer fra plastik fra blandt andet plastikposer. Flere lande og amerikanske byer har forbudt plastikposer i supermarkeder.

 

10 kroners butikkerne har glimrende handleposer, og vil man gerne gøre lidt mere ud af at sende et godt signal når man handler, har fairtradebutikkerne næsten altid nogle rigtigt gode poser. Ellers kan man jo tage en rygsæk eller en taske med. Det gør ofte varerne meget nemmere at fragte hjem.

 

Flaskehalse

Butikkerne forsøger at lave små uskyldige flaskehalse. Jo længere tid en kunde er i butikken, jo mere køber kunden. Det er almen købmandsviden. Ved at forsinke kundernes tur gennem butikken øger man impulssalget. Derfor står der typisk grøntsager og eller tøj, altså varer der skal inspiceres, ved indgangen. Butikken er for det første uskyldig i blokaden, da det jo er andre kunder. Desuden tiltrækker mennesker andre mennesker. En hylde bliver straks mere interessant, hvis der er kø ved den.

 

Labyrinter i butikkens design

Specielt lavprisbutikkerne benytter sig af labyrintmetoden. Og så Ikea, der må siges at være den ukronede konge inden for labyrinter.

 

Når man er i en labyrint-butik er det selvfølgelig vigtigt at have en liste at handle ud fra. Man gider af åbenlyse grunde ikke gå mod strømmen af kunder som bliver først gennem butikkens labyrint.

 

Impulskøb

Impulskøb er mange ting. Op i mod 2/3 af vores indkøb er impulskøb, og det er som oftest enten dyrt, unødvendigt, eller begge dele. Det er både det vi pludseligt får lyst til og det vi ”vist snart mangler”. Derfor ser man f.eks. opvasketabs i indgangen, eller alt muligt andet til husholdningen, man ikke skal have så tit.

 

Det bedste råd er helt at droppe impulskøb. Og da det næppe er muligt, så prøv i stedet at være bevidst om hvilke indkøb der er impuls, og hvilke der ikke er. Og så lav en lille mental regning over hvad det koster, og hvor stor en del af prisen der endte med at være unødvendigt.

 

De 5 øre

Uanset om du vil være ved det eller ej, så virker 19,95,- billigere end 20,-. Din hjerne tager kontrollen uanset hvor bevidst du er om at det ser billigere ud.

 

Når de 5 øre mangler

Er det til gengæld ”knaldtilbud” eller mængderabat, så virker de runde tal pludseligt meget billigere. Husk at kigge på besparelsen med småt, den skal stå der.

 

Nedsatte varer frister

10,- af på en shampoo er måske lige nok til at du tager den. Men mon ikke der er en billigere? Er den billig nok til storkøb? Hvis ikke, hvor billig er den i grunden så?

 

Mængderabat

Der er meget at spare på mængderabat. Men der er også rigtigt stor chance for at sætte penge til.

Alle butikker har mængderabat på visse varer. Husk at kigge på den reelle besparelse med småt. Den kan ind i mellem være få ører. Specielt Bilka bruger mængderabat i stor stil.

 

Næsten ens varer

Ind i mellem har butikkerne 2 næsten ens varer stående, hvor kun den ene er på tilbud. F.eks. havde Bilka tilbud på børnesoveposer. I selve varehuset var de placeret mellem de 3 gange så dyre Disney-soveposer.

 

Placering af varer på hylder

De dyreste varer står på hylden der går fra livet og op til skuldrene. Top og bund har altid de billigste varer. Afsøg altid de nederste hylder først.

 

Placering af varer i butikken

Da butikken gerne vil have at du er der lang tid og ser hele sortimentet bliver de mest handlede varer selvfølgelig sat bagerst i butikken. Her er det en fordel at kende butikken, for du kan sagtens møde et tilbud der er dyrere end basisvaren, undervejs. Du behøver jo ikke hente kaffen nede bagved, hvis der er en på ”tilbud” på vejen.

 

Bunker og rodehylder

De får den lille tilbudsdel af hjernen i overgear. Så snart det ser rodet ud og har et gult skilt tror din hjerne det er billigt. Hvis der så med stor skrift står et reelt tilbud opdager hjernen ikke teksten ”priser fra...” nedenunder, og så dømmekraften sat ud af kraft. Hvem gang du har været rod i gennem, så stop lige og tjek din interne liste over almindelige dagligvarepriser igennem.

 

Kend de gængse priser

Det er vigtigt at kende de almindelige priser på bestemte ting. Visse butikker har nemlig generelt urimeligt høje priser på alle varer i den samme varegruppe. Enkelte supermarkeder er dyre på stort set alle produkterne.

 

Problemet med det er, at din hjerne opfatter priserne i relation til hinanden, og ikke det varen koster andre steder. F.eks. kan Føtex' budget-hakkekød sagtens være 20% højere end den billigere med samme fedtprocent i Fakta eller Netto.

 

Varekombinationer

Køb aldrig kombinerede varer. Altså saucen eller vinen der står sammen med kødet. Dette gælder næsten alle varer der passer sammen, hvor den ene vare står ude af kontekst.

 

Varerne ved kassen

Jo tættere man kommer på kassen, jo større avance har butikken på varen. Det betyder per automatik at den er dyrere for dig.

 

Undgå at købe tingene ved selve kassen. De er vanvittigt dyre. Lightere, tobaksvarer og alkohol er det eneste der bør købes ved kassen.

 

Køen

Beslut inden du går i køen om du skal have noget lækkert. For chips, slik og kager venter indtil butikken får lyst til at betjene dig.

 

Selvom de fleste har pillet ”sig til hvis der er mere end 6 i kø”-skiltene ned, så har de stadig ingen interesse i at lukke dig hurtigt ud.

 

Tjek kvitteringen

Det er enormt vigtigt at tjekke kvitteringen. Butikkerne laver ofte fejl på priserne. Prisen på skiltet i butikken er ikke helt den samme som den ved kassen. Man kan selvfølgelig argumentere for at den slags fejl opstår, men hvornår har du sidst oplevet en fejl til kundens fordel?

 

F.eks. Fakta har også for vane at lade priserne "hoppe". En Hollybar der er på tilbud den ene dag, kan pludseligt have "tabt" tilbudsprisen næste dag, for så igen at være på tilbud den næste.

 

Handl ind flere steder

Det siger sig selv. De dyre steder er dyre, og de billige har ikke alt.

 

Tilbudsavis-app til telefonen

Der findes også apps til smartphones der viser viser tilbud i lokale varehuse. Du kan søge billigste vare nærmest dig, og en masse andre ting. Men husk at som med alt andet, så betaler du enten for varen, eller også er du varen. Brug disse aps til at læne dig op af, de er ikke det ultimative våben. 

 

Børnene – Den sikre vej til pengepungen

Tag kun små børn med ud at handle hvis du kan forklare dem at ting kan være for dyre at købe. Børn er ikke særligt gode til at vurdere priser og har ikke lært jagtens regler endnu. Når de begynder at få penge er det dog enormt vigtigt at lære dem hvordan man handler.

 

Soveposeeksemplet er et rigtigt godt eksempel på manipulation af, og gennem, børn. For enten køber man den dyre og får de glade unger, eller også ødelægger man hele den gode oplevelse af at gøre et godt køb, ved at købe den vare børnene ikke rigtigt vil have.

 

Kender du det, at du bare lige har lyst til et eller andet? Chokolade, en smøg eller en ostemad. Børn er utroligt behovsstyrede, og har rigtigt meget lyst til rigtigt mange ting. Fristelserne er langt større for dem end for dig. Og der er mange mange flere af dem undervejs. Der skal selv for et fornugtigt barn siges nej rigtigt mange gange.

penge, gratis, budget, økonomi, handle billigt ind - Hvordan.dk -