Hvordan man... hvordan virker... hvordan kan...

Hvordan virker Google PageRank?


Google PageRank er primært et analyseværktøj. PageRank giver et vink om sidens autoritet, kvalitet af indgående links og andre parametre fra Google's statistik om en hjemmeside.

Hvad er Google PageRank (PR) for en hjemmeside?

Googles egen defintion af PageRank

 

PageRank bruger Internettets unikke demokratiske natur, til at bedømme en individuel sides værdi. Dvs. at Google tolker et link fra side A til side B som en stemme, fra side A på side B. Men, Google, kigger på mere end det totale antal stemmer, eller links som en side modtager, den analysere også den side der afgiver stemmen. Stemmer givet af sider der selv er "vigtige" vejer mere, og gør andre sider "vigtige". Vigtige høj-kvalitets sider får en højere PageRank, som Google husker hver gang den foretager en søgning. Vigtige sider er naturligvis ligegyldige for dig, hvis de ikke matcher din forespørgsel. Derfor kombinerer Google PageRank med avanceret tekst-sammenlignings teknikker for at finde sider der er relevante for din søgning. Google sammenligner ikke blot de gange, en søgetekst forekommer på en side, men undersøger alle aspekter af en sides indhold (samt indholdet på de sider, der henviser til den) for at afgøre om den passer til din forespørgsel.

 

Hvordan kan jeg tjekke min PageRank (PR)?

Hvis du installerer Google Toolbar vil du se en grøn indikator i din Internet Explorer. Google Toolbar viser Googles PageRank på siden. Over den grønne linje kan du se et tal, der er sidens PR. Hvis du ikke har værktøjslinjen kan du stadig tjekke en individuel sides PR ved at bruge et af de mange online værktøjer. Der findes også værktøjslinjer til brugere af Firefox.

 

Påvirker PageRank din placering i søgemaskinens resultater?

Kort sagt, nej. Der var en tid, hvor en højere sideplacering sider var mere sandsynligt, men det er ikke længere tilfældet, som et par søgninger vil kunne vise. Der er mange andre faktorer, der spiller ind, når din hjemmeside vises i søgeresultaterne. Google anbefale webmasters ikke at udveksle links for at øge deres PR. Google ser det som et forsøg på at udnytte søgemaskinetjenesten.

 

Det er almindeligt accepteret, at køb og salg af links for at booste PageRank er spild af tid (og i øvrigt kan have skadelige virkninger).

 

Er det skadeligt at købe PageRank til sin hjemmeside?

Hjemmesider med højere PR forsøger nogle gange at tjene penge ved at sælge links fra sider med høj PageRank. Hvis Google er klar over, at de sælger PR snarere end blot at sælge annonceplads kan Google straffe både sælger og køber. Det kan påvirke hvordan din hjemmeside vises i resultaterne, men behøver ikke nødvendigvis resultere i en degradering af den PR, du ser i værktøjslinjen.

 

Jeg vil stadig gerne forbedre PageRank på mit website

Det er vigtigt at slå fast, at det ikke er domæner der har en PageRank, men hver enkelt side. Derfor er det muligt for en underside at have en højere PR end startsiden. Hjemmesider samler PR fra links til siden. Den eneste måde at skabe højere PR for en hjemmeside er ved at linke til den. Indgående links fra sider med en høj PageRank kan give dig mere PR end links fra sider med en lav PageRank.

 

Derudover bliver PR spredt over antallet af udgående links på dit websites sider. Du drager altså fordel af at få links fra en side med få udgående links, fremfor en side der har mange udgående links (en linksamling giver med andre ord lav PR-værdi videre).

 

Hvad skal jeg gøre for at få en hjemmeside med høj Google PageRank

Ingen kender den præcise måde Google udregner PageRank på. Hvis du gerne vil have din hjemmeside op på PageRank 5, vil links fra sider med højere PageRank end fem hurtigere påvirke din PageRank end selv mange links fra sider med lavere PR.

 

Jeg har tilføjet en masse indgående links men min PR er uændret eller faldet

Der kan være mange grunde til udeblivende resultater. Det er almindeligt antaget at skalaen for PageRank er logaritmisk. Det vil sige, at hvert trin op ad stigen bliver længere og længere. Derfor kan du godt have forbedret din PR indenfor rammerne af den PageRank du allerede har. PageRank 6 gælder over et længere spænd end PageRank 5. Det betyder at det tager længere tid, og flere links at gå fra PR 5 til PR 6, end det tager at gå fra PR 4 til PR 5.

 

Derudover kan Google til enhver tid ændre skalaen for PageRank, uden at oplyse om det. Det er heller ikke åbenlyst hvor tit Google vælger at opdatere PR for hjemmesider. Det kan være med dages, ugers eller måneders mellemrum.

 

Hvordan kan jeg bevare Google PageRank på min hjemmeside, og forhindre det i at gå til andre hjemmesider?

Der er forskellige måder, folk forsøger at indhegne PR. De bruger javascript eller andre kneb, når de forbinder til eksterne sider i håb om, at Google ikke vil se disse som links, og derfor ikke tage nogen PR med væk fra stedet. Det er forkert. Som en undersøgelse af de nuværende søgeresultaterne viser har sider, der vises højt i søgemaskinens resultater somme tider har en masse af udgående links, og er placeret højt på resultatsiderne på grund af denne. Det kan måske forbedre din PR hvis du "masker" udgående links, men det kan meget vel være på bekostning af indgående trafik til din hjemmeside.

 

Hvorfor snakker folk så meget om PR, når det ikke har større indflydelse på placeringerne i søgemaskinerne?

PageRank er navnet på Googles grundlæggeres originale algoritme til at sortere i hjemmesider. Meget er dog sket siden.

 

Tallet for PageRank havde utvivlsomt større indvirkning på hvor højt man blev placeret i Google's søgeresultater før i tiden.

 

Derudover er der også nogen der mener, at PageRank har betydning for hvor ofte Google indekserer en hjemmeside. Nogle har interesse i at bevare illusionen om PageRanks værdi, fordi det gør det nemmere at sælge udgående links og det er let at sælge historien om PageRanks lyksaliggørende virkning for din hjemmeside.

 

Brug Google PageRank som analyseredskab 

Google PageRank er et meget synligt mål for hvordan der bliver linket til din hjemmeside. Det er primært sådan det skal bruges, som et godt analyseværktøj og som en pejling på om en sides indhold findes relevant af mange andre brugere. 

hjemmeside, google, pagerank, SEO - Hvordan.dk -